Yönetim Mevzuat Tüzük İletişim   16.01.2018

AK Enerji
AKÖZ Grubu
BAYINDIR Holding
BEREKET ENERJİ
BİLGİN ENERJİ YATIRIM HOLDİNG
BOREAS ENERJİ
Borusan EnBW Enerji Yatırımları ve Üretim A.Ş.
ÇALDERE
ÇİMTAŞ ÇELİK İMALAT MONTAJ ve TESİS A.Ş.
Das Mühendislik ve Enerji Yatırımları A.Ş.
ENİMEKS
Epuron GmbH
ERKO Şirketler Grubu
GALKON
GÜNGÖR ELEKTRİK
GÜRİŞ İnşaat ve Mühendislik A.Ş.
HAREKET Proje Taşımacılığı ve Yük Mühendisliği A.Ş.
HEXAGON Danışmanlık ve Ticaret A.Ş.
HİDRO DİZAYN
KARESİ ENERJİ A.Ş.
LNG Process A.Ş.
MASTER DANIŞMANLIK MÜMESSİLLİK VE TİCARET  A.Ş.
OZG Enerji İnşat Taahhüt Sanayi ve Ticaret A.Ş.
PERFECT WIND
RES ANATOLIA
SANKO ENERJİ
SOYAK Holding
TÜRKERLER İnşaat
USLUEL A.Ş.
Vestas Türkiye
YENİGÜN İnşaat
YILDIRIM GRUP
ZORLU Holding
© 2005 RESSİAD
 
Haberler
CNBC-e TV kanalında RESSİAD Başkanı Prof. Dr. Mustafa Özcan ÜLTANIR, TBMM'de görüşülen tasarı kapsamında dağıtım işletme hakkı devirlerine ilişkin görüşlerini açıkladı 08.05.2006

RESSİAD Başkanı Prof. Dr. Mustafa Özcan Ültanır, 8 Mayıs 2006 Pazartesi günü, CNBC-e televizyon kanalının 14.30 haberlerine katıldı. TBMM’de görüşülmekte olan ve dağıtım özelleştirmeleri için düzenleme getiren Elektrik Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı’nın dağıtım özelleştirmeleri ile ilgili yorumunu yaptı.

 
Ültanır, dağıtım özelleştirmesi öyküsünün 22 yıllık bir geçmişi olduğunu söyledi. 2001 yılında çıkarılan 4628 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu’nu milat varsayarak, öykünün milattan öncesi ve milattan sonrasına ilişkin kısa tarihsel bilgi verdi. 1988’de Kayseri Elektrik, 1989’da ÇEAŞ, Kepez ve AKTAŞ Elektrik şirketlerine verilen dağıtım imtiyazlarına değinerek, bu şirketlerden bugün sadece Kayseri Elektrik’in faaliyetini sürdürdüğünü, diğerlerinin ortadan kalktığını, ama Türkiye’ye bundan sonra yapılması gerekenler için deney kazandırdığını ifade etti.
 
1996 yılında 25 dağıtım bölgesi için yapılan ihale ile şirketlerin seçildiğini, bunlardan 5 bölge için devir işlemlerinin tamamlanmış ve devir kurullarının oluşturulmuş bulunmasına karşın sonuca gidilemediğini anlatarak, 2001 yılında çıkarılan 4628 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu’ndan sonra bu işletme hakkı devir işlemlerinin adım adım iptal edildiğini vurguladı. Bunun temel nedenini de, kanunun özünde varlık satışının öngörülmesi olarak açıkladı.
 
2004 yılında Yüksek Planlama Kurulu kararına dayalı Strateji Belgesi ile yürürlükteki 4628 sayılı kanunun hukuken geçerliliği olmayan çelişkili biçimde bazı maddelerinin yürütülmesinin askıya alındığını söyleyerek, Strateji Belgesi’nde piyasada özelleştirmelere dağıtım şirketleri ile başlanması yolunun seçildiğini, ama hangi modelin uygulanacağının açıklanmadığını belirten Ültanır, bunun için varlık satışı, hisse devri ve işletme hakkı devri gibi üç yolun olduğunu, iki yıllık arayıştan sonra yine işletme hakkı devrine gelindiğini ifade ederek, şu soruyu surdu: “O zaman 1996 yılında yapılan ihale niye iptal edildi de 10 yıllık bir gecikmeye neden olundu?”
 
 
 
4 ve 5 Mayıs 2006 tarihlerindeki TBMM Genel Kurul görüşmelerinde tasarının ilk beş maddesinin kabul olunduğunu, kalan 6 maddesinin bu hafta kabul olunmasının beklendiğini söyleyen Ültanır, “Tasarı bu yapısı ile işletme hakkı devirlerini almak isteyen müteahhitlik şirketlerine ballı kazanç kapısı açmaktadır” dedi.
 
Varlık satışı olmadığı ve mülkiyeti kamuda kalarak işletme hakkı devir edileceğinden, tesislerin iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için yapılacak her türlü yatırımın yıl sonunda şirketlerle devlet arasında mahsuplaşma konusu olacağını belirten Ültanır, geçmişte bunun sıkıntısının çok yaşandığını, bir liraya yapılacak yatırımın 5 liraya yapılmış olması nedeniyle dava konusu olan mahsuplaşma işlemleri görüldüğünü ifade etti. Ültanır, müteahhitlikte yatırımların maliyetinin yükseltilebilmesi için çeşitli ve rapora dayalı yollar bile bulunduğunu, bunun istismar edildiğini söyleyerek, yabancı ortaklar bularak devir ihalelerini alacak müteahhitlik şirketlerinin şişirilmiş yatırımlarla, hatta kendilerini kâra geçmemiş göstererek, yatırımları için mahsuplaşma ile Hazine’den gerçekte hak edilmemiş, ama kağıt ya da rapor üzerinde hak edilmiş görünen paraları alabileceklerini açıkladı. Bu yolun mutlaka kapatılmasını isteyen Ültanır, şu maddenin eklenmesini önerdi:
 
“İşletme hakkı devri ihalesini kazanacak ve sözleşmesini yapacak firma, abonesi olan tüketicilerin elektriği yeterli, kaliteli, sürekli, düşük maliyetli ve çevreyle uyumlu şekilde alabilmeleri için her türlü iyileştirme yatırımlarını ve gerekli diğer teknik geliştirme yatırımlarını yapmakla mükelleftir. Yapılacak bu yatırımlar 30 yıllık İHD süresi sonunda 1 YTL iz bedeli ile kamuya devredilecektir. Bu konuda ayrıca, hiçbir şekilde takas, mahsup ve yatırım bedeli karşılığı talep edilemeyecektir”.
 
 -e TV kanalındaki konuşmasını Ültanır, böyle bir hüküm konulduğu taktirde, istismar amaçlı şirketlerin devreden çıkacağını, sektörde yer almak isteyen güçlü ve saygın sermaye kuruluşlarının yerli-yabancı ortakları ile bu devir ihalelerine gireceklerini belirterek tamamladı ve “Yarından itibaren görüşmeleri devam edecek tasarıya bu hükmün konulmasını diliyor ve konulacağını umuyoruz” dedi.
 

Merkez
Kuleli Sokak No:87 Daire:2, 06700 G.O.P./ANKARA

Tel: +(90) 312 436 95 98 - Faks: +(90) 312 436 95 98

Elektronik posta: ressiad@ressiad.org.tr