Yönetim Mevzuat Tüzük İletişim   16.01.2018

AK Enerji
AKÖZ Grubu
BAYINDIR Holding
BEREKET ENERJİ
BİLGİN ENERJİ YATIRIM HOLDİNG
BOREAS ENERJİ
Borusan EnBW Enerji Yatırımları ve Üretim A.Ş.
ÇALDERE
ÇİMTAŞ ÇELİK İMALAT MONTAJ ve TESİS A.Ş.
Das Mühendislik ve Enerji Yatırımları A.Ş.
ENİMEKS
Epuron GmbH
ERKO Şirketler Grubu
GALKON
GÜNGÖR ELEKTRİK
GÜRİŞ İnşaat ve Mühendislik A.Ş.
HAREKET Proje Taşımacılığı ve Yük Mühendisliği A.Ş.
HEXAGON Danışmanlık ve Ticaret A.Ş.
HİDRO DİZAYN
KARESİ ENERJİ A.Ş.
LNG Process A.Ş.
MASTER DANIŞMANLIK MÜMESSİLLİK VE TİCARET  A.Ş.
OZG Enerji İnşat Taahhüt Sanayi ve Ticaret A.Ş.
PERFECT WIND
RES ANATOLIA
SANKO ENERJİ
SOYAK Holding
TÜRKERLER İnşaat
USLUEL A.Ş.
Vestas Türkiye
YENİGÜN İnşaat
YILDIRIM GRUP
ZORLU Holding
© 2005 RESSİAD
 
Haberler
12 Aralık 2005 tarihli Referans Gazetesi'ndeki, "Deriner Barajı hesabı 1.8 milyar dolar şaştı" haberi ve buna ilişkin olarak Prof. Dr. ÜLTANIR'ın yorumu 12.12.2005

Deriner Barajı’nın maliyeti 3 kat arttı

12.12.2005 /  Özgür Gürbüz  /  Haber

Çoruh nehri üzerinde inşaatı süren en büyük baraj olan ve dün gövde inşaatının temeli atılan Deriner’in, yapılan son hesaplarla maliyeti 2.6 milyar dolara tırmandı. Barajın açılışı da 2009’a sarktı.

Artvin Çoruh Nehri üzerinde 1993’te devreye sokulan Deriner Barajı Projesi inşaatıyla, bütçesi ve bitiş tarihiyle tam bir yılan hikayesine döndü. Deriner Barajı ve Hidroelektrik Santrali için ilk belirlenen keşif bedeli 125 milyonu yol düzenlemeleri için ayrılmak üzere, 840 milyon dolardı.

2005’te tamamlanması gereken ve son 3 yılda ödenekler düzenli ödenmesine rağmen, bitirilemeyen projeye Devlet Planlama Teşkilatı’nın (DPT) rakamlarına göre 2005 itibariyle tam 1 milyar 721 bin 566 YTL (1 milyar 271 milyon dolar) harcandı. DPT’nin dokuzuncu 5 yıllık kalkınma planları çerçevesinde yaptığı en son hesapta ise projenin bitiş tarihinin 2009’a kadar uzatılmasına karar verildi ve proje tutarı 2 milyar 600 milyon dolara çıkarıldı.

Fark DSİ birim fiyatından

670 MW’lık kurulu güce sahip olması planlanan ve yılda 2.1 milyar kilovatsaat (kws) elektrik üretecek olan Deriner Barajı, en iyi olasılıkla 4 yıllık bir gecikmeyle devreye girecek ve ilk keşif bedeli olan 840 milyon doların yaklaşık 3 katına mal olacak. Ama daha da çarpıcı olan, DPT’nin 2005’e kadar olan planında 2 milyar 186 milyon dolarlık bütçesiyle yer alan Deriner Barajı inşaatı ile ilgili, aradan bir yıl geçmeden, 400 milyon dolardan fazla ek bütçeye gereksinim duyulması. Ankara Üniversitesi Öğretim Üyesi ve Rüzgar Enerjisi ve Su Santralları İşadamları Derneği (RESSİAD) Başkanı Prof. Dr. M. Özcan Ültanır, Deriner projesinin geri ödeme sağlayabilmesi için hidroelektrik santralin enerji satış fiyatının 25 sent/kWs’in üstünde olması gerektiğini, aksi halde birikmiş borç tutarının azalmayacağını söylüyor. Projenin özel sektörün elinde; en fazla 700 milyon dolar maliyetle gerçekleştirilebileceğini de savunan Ültanır, "Hesaplanan 2.6 milyar dolar içinde kredi faizleri de herhalde yoktur" diyor.

Deriner Barajı ve HES projesinin çok yüksek olan DSİ birim fiyatlarıyla yapıldığı için böyle bir tablonun ortaya çıktığını belirten Ültanır, "Müteahhitler, DSİ’den iş alırken baştan yüzde 50 civarında fiyat kırıyor ve buna rağmen kar ediyorlar. DSİ birim fiyatları da YTL bazında. YTL’deki aşırı değer artışı da göz önüne alınınca YTL’den dolara çevrilen maliyetler de çok yükseliyor. Fark buradan çıkıyor" diye konuşuyor. DSİ Genel Müdürlüğü Barajlar ve HES Daire Başkanı Ali Haydar Şahin ise konunun spekülasyon amaçlı gündeme getirildiğini iddia ediyor.

Deriner Barajı’nın şu andaki tesis bedelinin 1 milyar 350 milyon dolar civarında olduğunu söyleyen Şahin, "Deriner Barajı’nı yaptığımız alan Karadeniz gibi coğrafyası çok çetin olan bir bölge. Göl alanına su topladığınızda su altında kalacak yolları yeniden köprü ve viyadüklerle inşaa etmeniz gerek. 60 kilometrelik yollar da bu projenin içinde. Karadeniz’de 1 km. yol yapmak için 5 milyon dolar harcamak zorundasınız. 1 milyar dolara baraj çıkıyor, 300 milyon dolar da yollara gidiyor" diyor.

Barajın, 250 metrelik çok yüksek beton bir baraj olduğunu söyleyen Şahin, 720 milyon dolarlık ilk keşif bedelinin bazı kazılar yüzünden 900 milyon dolara çıktığını, ancak o dönem para bulunamadığını anlatıyor. Şahin, "Hem para bulunamadı hem de barajın bitmesiyle eşgüdüm sağlanamayacaktı. Yani, yollar bitmediğinden, vatandaşın geçmesi için baraj bitse bile su tutulamayacaktı. Bu yüzden de Borçka, Muratlı ve Deriner’in yolları bizim projelerimize dahil edildi. Bunun dışında 20 kilometrelik daha ihale edilmemiş bir yol var ve bu 1 milyar 350 milyonluk rakamın içinde doların artışı yok" açıklamasını yaptı.

Maliyette Atatürk Barajı ile yarışıyor

Türkiye’nin en büyük hidroelektrik barajı olan Atatürk Barajı, 4 milyar dolara mal oldu. 2400 Megavat’lık(MW) kurulu gücüyle Deriner Barajı’nın 4 katı elektrik üretim kapasitesine sahip. Deriner Barajı 250, Atatürk Barajı ise ise 170 metrelik yüksekliğe sahip.

Atatürk Barajı da 84 milyon 400 bin metreküplük gövde hacmiyle dünyanın en büyük baraj gövdelerinden birine sahip. Deriner’in gövde hacmi 3.2 milyon metreküp. Kulislerde, konunun DPT tarafından Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’a iletildiği haberi konuşuluyor.

http://www.referansgazetesi.com/haber.aspx?HBR_KOD=30855

 

Merkez
Kuleli Sokak No:87 Daire:2, 06700 G.O.P./ANKARA

Tel: +(90) 312 436 95 98 - Faks: +(90) 312 436 95 98

Elektronik posta: ressiad@ressiad.org.tr